Skutery to kolejna generacja pojazdów, które zmieniły sposób poruszania się po miastach.Ta niewielka konstrukcja pędzi przez ruchliwe ulice, zwinnie prześlizgując się między samochodami i innymi jednośladami. A jedyne, czego potrzebują oprócz paliwa do dobrze dopasowane akumulatory do skuterów. Jeśli ktoś ma dość stania w korkach, chce poczuć wiatr we włosach, zobaczyć zabytki miasta bez konieczności poruszania się komunikacją miejską, może skorzystać ze swojego skutera, który w tym momencie będzie tym, czego potrzebuje.
W sklepie z akumulatorami można nabyć tani akumulator do skutera, a wraz z nim miernik i prostownik. Jeżeli pojawią się problemy z uruchomieniem maszyny, trzeba skorzystać z zakupionych przyrządów. Miernik pozwoli sprawdzić stan baterii, natomiast prostownik odpowiada za jej naładowanie. Jeżeli to nie przynosi rezultatów, prawdopodobnie trzeba będzie nabyć nowy akumulator do skutera.
Akumulatory do skutera Poznań – na co zwrócić uwagę?
- Polaryzacja akumulatora – konstrukcja skuterów może się znacznie różnić z tego powodu kupując nową baterię trzeba zwrócić uwagę na właściwe położenie bieguna dodatniego. W przeciwnym wypadku montaż akumulatora do skutera będzie niemożliwy. Dla ułatwienia – dodatni (plus) posiada kolor czerwony.
- Wielkość akumulatorów do skuterów – wybierając się po zakup nowego akumulatora trzeba poznać jego rozmiar, pamiętając, że baterie posiadające identyczne wymiary zewnętrzne opatrzone są zbliżonymi nazwami. Za określenie producenta odpowiada pierwsza litera nazwy akumulatora, natomiast następne odnoszą się do jego rozmiaru (np. YTX9-BS i MTX9-BS – taki sam wymiar).
Prąd rozruchowy oraz pojemność akumulatora w skuterze
Wymiary akumulatora do skutera są ściśle powiązane z kolejnymi parametrami a mianowicie jego pojemnością oraz prądem rozruchowym. Posiadając instrukcję obsługi swojego skutera, można dowiedzieć się, jaką baterię zaleca jego producent. Ważne! Im wyższa pojemność skokowa silnika w skuterze tym silniejszy akumulator trzeba kupić. Producenci nie zalecają wymiany baterii na słabsze, ale wskazują, że można zamontować urządzenie mocniejsze (jednak bez przesady). Każdy użytkownik takiego dwukołowca musi wiedzieć, że większa pojemność baterii może prowadzić do problemu z jej doładowaniem przez alternator a w konsekwencji do jego szybszego zużycia (uszkodzenia).
Do zapamiętania! Oznaczenie Ah to inaczej amperogodziny, czyli określenie pojemności baterii, oznaczenie A to inaczej ampery wskazujące prąd rozruchowy, czyli jaką ilość energii dostarczy akumulator po uruchomieniu silnika. Wiadomo już, że skuter z większą pojemnością silnika, będzie wymagał więcej prądu rozruchowego. Akumulatory do skuterów posiadają napięcie – 12V nie mogą być wykorzystywane przy napięciu około 10,8V.
Akumulator w skuterze – jakie rodzaje dostępne są w sklepie
Rynek motoryzacyjny oferuje właścicielom jednośladów różne rodzaje akumulatorów do skuterów. Począwszy od standardowych kwasowo- ołowiowych po AGM, żelowe oraz litowo-jonowe. Samodzielne podjęcie decyzji jest trudne, warto skorzystać z pomocy doradców ze sklepu, którzy mają doświadczenie w prawidłowym doborze takich urządzeń. I tak:
- Klasyczne baterie kwasowo-ołowiowe cechują się niskimi kosztami zakupu, zawierają elektrolit w płynie, który trzeba, co jakiś czas uzupełniać i regularnie sprawdzać jego poziom. Posiadając skuter starej generacji, który nie ma dużego zapotrzebowania na energię elektryczną można wyposażyć w takie urządzenie. Ważne! Montaż tylko w pozycji pionowej.
- Nowoczesne jednoślady trzeba zaopatrzyć w nowe technologie to znaczy akumulator do skutera AGM (Absorbent Glass Mat). Czym się wyróżnia to rozwiązanie? Akumulator wyposażony jest we włókna szklane znajdujące się między płytami ujemnymi i dodatnimi zalany płynnym elektrolitem. Włókna szklane absorbują elektrolit zabezpieczając akumulator przed wyciekiem, dzięki czemu może być on montowany w różnych pozycjach. Akumulatory do skuterów w technologii AGM będą dłużej użytkowane, posiadają dużą wartość prądu rozruchowego, ponadto cechują się odpornością na wstrząsy.
- Do innowacyjnych rozwiązań technologicznych należą również żelowe akumulatory do skuterów, zawdzięczające swoją konsystencję zawartości krzemionki. Właściciele dwukołowców mogą montować takie urządzenia pod kątem 90 stopni bez obawy o wyciek elektrolitu. Są to baterie odporne na uszkodzenia i zapewniają sprawne działanie również przy zwiększonym obciążeniu.
- Największy koszt zakupu dotyczy akumulatorów litowo-jonowych, które są niezwykle lekkie (80% w porównaniu do klasyków kwasowo – ołowiowych). Baterie nie zawierają kwasu, mogą być instalowane w dowolnie wybranej pozycji, zapewniają długi czas użytkowania i szybkie ładowanie.