Akumulatory samochodowe o zwiększonych parametrach są zaprojektowane tak, aby dostarczać bardzo duży prąd w krótkim czasie, podczas gdy akumulatory do urządzeń mobilnych muszą dostarczać stosunkowo mało prądu przez długi czas. Dlatego dla takich urządzeń, oprócz pojemności, ogromne znaczenie mają tzw. krzywe ładowania-rozładowania akumulatora. Główną zaletą wszelkich akumulatorów, w tym samochodowych, jest nie tyle możliwość magazynowania energii elektrycznej i dostarczania jej zgodnie z wymaganymi parametrami, ale możliwość ich ponownego naładowania do pełnej mocy. Pod tym względem jedną z najważniejszych cech akumulatorów jest żywotność. Ocenia się ją na podstawie liczby cykli ładowania-rozładowania, jaką akumulator może wytrzymać podczas pracy bez znaczącego pogorszenia jego podstawowych parametrów.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe to klasyka
Są to najbardziej znane akumulatory dostępne do użytku i nadal są najtańszymi samodzielnymi źródłami energii. Najważniejszą wadą nieodłącznie związaną z ogniwami kwasowo-ołowiowymi jest uwalnianie gazów – tlenu i wodoru. Można temu zapobiec jedynie poprzez obniżenie napięcia podczas ładowania, ale prowadzi to do tego, że akumulator nie jest w pełni naładowany do napięcia znamionowego. Jednocześnie możliwość utrzymania znamionowego natężenia prądu przy niskim napięciu, niski koszt w porównaniu do kosztów utrzymania tego typu akumulatorów oraz brak awarii zasilania w trakcie ich użytkowania w pełni uzasadnia ich instalację. Akumulatory kwasowo-ołowiowe w technologii SLI posiadają sześć ogniw w sześciu oddzielnych celach, przy czym każde z nich posiada naprzemienne płyty ujemne i dodatnie. Ogniwa w tych bateriach znajdują się w elektrolicie (kwas i woda destylowana) są połączono szeregowo i uzyskują napięcie 12 V.
Akumulatory AGM można montować w pozycji pionowej
AGM (Absorbent Glass Mat) to technologia akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Jednak akumulatory AGM zawierają elektrolit pochłonięty przez maty szklane, co znacząco wpływa na zmian w jego właściwościach. AGM o zwiększonych parametrach zawiera porowaty materiał z włókna szklanego, z którego wykonany jest separator wypełniający przestrzeń między płytami akumulatora. Separator nasyca się jak gąbka ciekłym elektrolitem (wodny roztwór kwasu siarkowego). Zalety tej konstrukcji i cecha działania sprawiły, że akumulatory AGM są jednymi z najpopularniejszych na świecie. Nie wymagają konserwacji przez cały okres użytkowania praktycznie nie wydzielają gazów podczas swojej pracy i pozwalają na powstawanie wysokich prądów rozładowania. Akumulatory AGM wyposażone są w zawór bezpieczeństwa VRLA, który zapobiega wzrostowi ciśnienia.Ten typ baterii doskonale zdaje egzamin w samochodach z systemem Start Stop oraz w autach wyposażonych w dużą ilość odbiorników prądu.
Akumulatory EFB to ulepszone źródło zasilania
Akumulatory EFB to zaawansowane akumulatory kwasowo-ołowiowe, o zwiększonych parametrach, które wykorzystują ciekły elektrolit. Płytki są również wykonane z ołowiu a każda z nich jest pokryta powłoką z poliestru i nasycona elektrolitem. W porównaniu z klasycznymi akumulatorami płytki są grubsze i działają znacznie dłużej. Bateria EFB wykazuje znaczną odporność na głębokie wyładowania. Ponadto posiada ulepszone wskaźniki prądu rozruchowego od 30 do 50%. Bezobsługowy i bezpieczny akumulator jest ładowany szybko, dlatego alternator nawet na krótkiej trasie potrafi zrekompensować wydatkowaną energię. EFB jest przeznaczony do zamontowania w samochodach z prostszymi systemami Start-Stop, z bogatym wyposażeniem oraz do samochodów ciężarowych ze zwiększonymi wymaganiami energetycznymi.
Akumulator żelowy do samochodu
Właściciele pojazdów z konwencjonalnymi akumulatorami kwasowymi muszą sprawdzać poziom elektrolitu, co najmniej raz na kwartał. W przeciwnym razie istnieje duże prawdopodobieństwo, że elektrolit wygotuje się, a płytki ołowiowe elektrod zaczną się rozpadać. Akumulatory żelowe o zwiększonych parametrach nie mają tej wady. Różnica między akumulatorami żelowymi a kwasowymi polega na tym, że elektrolit w nich nie jest płynny, ale galaretowaty (żel). Ciekły elektrolit jest żelowany przez dodanie krzemionki. Akumulatory żelowe zapewniają wyższe prądy rozruchowe i robocze oraz wytrzymują wyższe prądy ładowania. Działają skutecznie w każdej pozycji, w przeciwieństwie do akumulatorów kwasowo-ołowiowych, które po obróceniu na bok drastycznie tracą pojemność i prąd pracy. Akumulatory żelowe mają bardzo niski prąd samorozładowania, dlatego przechowywane poza samochodem tracą nie więcej niż 25% swojego ładunku w ciągu roku.Ten typ akumulatorów sprawdza się w łodziach, przyczepach i kamperach.
Akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion) o zwiększonych parametrach
Akumulatory litowo–jonowe mają dużą gęstość energii, dzięki czemu przy niewielkich rozmiarach i niewielkiej wadze zapewniają 2-4 razy większą pojemność niż akumulatory kwasowo-ołowiowe. Główne zalety technologii polegają na bardzo dużej energochłonności i szybkości ładowania / rozładowania, całkowity brak konserwacji przez cały cykl życia. Technologia ich produkcji oparta jest na unikalnych właściwościach elektrochemicznych litu, który posiada największy ujemny potencjał elektrochemiczny. Zasada działania akumulatorów Li-ion o zwiększonych parametrach opiera się na ruchu jonów Li pomiędzy elektrodami. Podczas ładowania jony przemieszczają się przez warstwę elektrolitu od katody do anody, a podczas rozładowywania odwrotnie. Anoda, podobnie jak gąbka, najpierw absorbuje naładowane jony, a po podłączeniu do zewnętrznego odbiorcy oddaje z powrotem katodzie.Taka bateria mogłaby dobrze zasilić silnik do poruszania się po mieście, energii starczyło na cały dzień.Teraz takie akumulatory są aktywnie wykorzystywane przez innych producentów samochodów elektrycznych i hybryd, stale ulepszając technologię.
Akumulatory nanofosfatowe (LiFePo4)
Akumulatory nanofosfatowe (LiFePo4) o zwiększonych parametrach z każdym dniem stają się coraz bardziej rozpowszechnione na polskim rynku. Ponadto niektóre modele samochodów, na przykład Toyota Prius C, Ford Fusion Hybrid, Tesla, Porsche itp., są wyposażone w akumulatory nowej generacji już na linii montażowej. Posiadają napięcie znamionowe wielkości 3,25 V. Oczywistymi zaletami tego projektu są jego kompaktowe rozmiary i niewielka waga. Akumulatory LiFePo4 nie boją się wysokich prądów ładowania, samorozładowanie Lifepo4 w temperaturze pokojowej nie przekracza 3%. Baterie litowe są uważane za przyjazne dla środowiska.
Pełna gama akumulatorów o zwiększonej mocy rozruchowej dostępna w naszym sklepie: https://sklep.uruchom.com/akumulatory-wzmocnione-c-348.html