Dbanie o klemy i zaciski w akumulatorze

Do normalnej pracy instalacji elektrycznej samochodu konieczne jest zapewnienie jej niezawodnego połączenia z akumulatorem a to zapewniają klemy akumulatorowe (zaciski). Klemy to niezawodne i trwałe urządzenia zaciskowe zapewniające prawidłowe działanie akumulatora. Przewodność elektryczna akumulatora zależy od tych małych metalowych części. Ze wszystkich jego elementów to właśnie zaciski podlegają najbardziej intensywnemu zużyciu, czyli negatywnemu wpływowi prądu. Ze względu na częste uszkodzenia właściciele samochodów regularnie muszą kupować klemy akumulatorowe, wymieniając zużyte urządzenia na nowe elementy. Montowanie klem nie jest trudną czynnością i najczęściej właściciele samochodów sami radzą sobie z tym zadaniem.

Klemy i zaciski akumulatorowe – co jest ważne?

Najczęstszym problemem związanym z urządzeniami mocującymi takimi jak klemy jest utlenianie. Proces prowadzi do stopniowego osłabienia siły docisku, uszkodzenia powierzchni metalu i zniszczenia. Dlatego, aby te urządzenia były zawsze pod ręką przy terminowej wymianie uszkodzonych zacisków, zalecany jest wcześniejszy ich zakupmy zakup. Istnieją modele klem akumulatorowych do samochodów osobowych, ciężarowych, pojazdów użytkowych, pojazdów silnikowych. Zaciski do akumulatorów mogą być wykonane z ołowiu lub mosiądzu.

Wielu kierowców wybiera elementy wykonane z ołowiu. Produkty wyróżniają się optymalną przewodnością elektryczną, mają elastyczną strukturę, zapewniającą szczelne zaciśnięcie. Ołów nie podlega niszczącemu działaniu elektrolitu i korozji. Klemy akumulatorowe ołowiowe mają atrakcyjną cenę, co czyni je korzystnym zakupem.

Zaciski akumulatora wykonane z mosiądzu są stosunkowo ciężkie. Mosiądz jest sprężysty, aby zapewnić dokładne dopasowanie urządzenia zaciskowego. Produkt jest łatwy w montażu, ma dobrą przewodność elektryczną i wytrzymuje wysokie temperatury – do 950 stopni. Wybór materiału, z którego wykonane są zaciski, zależy od rodzaju akumulatora w samochodzie, wskaźników napięcia, które przechodzi przez urządzenia. Modele ołowiowe są uważane za opcję uniwersalną, ponieważ pełnią nie tylko rolę mocowania, ale służą również, jako bezpiecznik.

Klemy akumulatorowe pełnią kilka zadań:

  • Połączenie elektryczne baterii z prądnicą, rozrusznikiem, masą samochodu oraz innymi odbiornikami energii elektrycznej
  • Szybkie i sprawne instalowanie i demontowanie akumulatorów do danego samochodu
  • Zagwarantowanie prawidłowego kontaktu elektrycznego w czasie aktywnej pracy samochodu w różnych warunkach
  • Zabezpieczenie przed niepoprawnym zamontowaniem akumulatora a nawet zwarciem.

Prawidłowy montaż klem akumulatorowych

Od klem akumulatorowych zaczyna się pokładowa instalacja elektryczna pojazdu, ciągnika lub dowolnego sprzętu. Z tego powodu tak ważna jest ich wysoka jakość i niezawodność działania. W przypadku awarii zaciski należy wymienić, aby dokonać właściwego wyboru tych części, należy szczegółowo zapoznać się z ich rodzajem, konstrukcją, cechami i zastosowaniem. Jeżeli są zabrudzone należy je wyczyścić papierem ściernym. Klemy dzielą na dwa rodzaje, jest to uzależnione od ich przeznaczenia: zacisk ujemny (minus), zacisk dodatni (plus). Jaki jest prawidłowy sposób wyjmowania i zakładania baterii:, który zacisk należy zdjąć, jako pierwszy, który należy założyć, jako pierwszy i dlaczego?

Jak prawidłowo wyjąć i założyć zaciski na akumulatorze?

Mocowanie klem jest bardzo proste. Minus jest podłączony do masy, czyli do metalowego korpusu lub metalowych części komory silnika. Z plusa przewody biegną do innych elementów sieci elektrycznej pojazdu: generatora, rozrusznika, układu zapłonowego oraz do pozostałych odbiorców prądu elektrycznego. Stąd, jeśli w trakcie wyjmowania akumulatora najpierw wyjmie się klemę dodatnią, a następnie przypadkowo odkręcając klemę ujemną, dotykając metalowy klucz płaski do obudowy silnika, który jest podłączony do masy, a jednocześnie do dodatniego bieguna akumulatora nastąpi zwarcie sieci elektrycznej. Ze wszystkimi następstwami: spalenie okablowania, awaria sprzętu elektrycznego. Nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas pracy ze sprzętem elektrycznym może również spowodować poważne porażenie prądem elektrycznym lub śmierć.

Czyli kolejność wyjmowania zacisków nie musi być taka – najpierw „minus”, potem „plus” – bo jak zrobi się wszystko ostrożnie, to nic nie grozi właścicielowi ani okablowaniu ze sprzętem elektrycznym. Mocowanie klem akumulatorowych przebiega następująco: najpierw należy zamontować zacisk dodatni (plus – czerwony), a następnie zacisk ujemny (minus- czarny albo niebieski). Ważne! Większość nowoczesnych samochodów ma bezpieczniki, które chronią akumulator przed zwarciami.

Zawsze należy wykonać montowanie klem zgodnie z zaleceniami producenta. Przede wszystkim należy wyczyścić zaciski stykowe akumulatora i przeszlifować wewnętrzne powierzchnie zacisków (zwłaszcza, jeśli są one pomalowane), podczas montażu należy mocno dokręcić śruby i zapewnić niezawodne mocowanie przewodów. Po spełnieniu wszystkich warunków uzyska się niezawodny kontakt elektryczny i normalną pracę instalacji elektrycznej samochodu.

4,1/5 - (17 votes)

Zobacz także